Erotiskt laddad och mästerligt raffinerad hämndthriller från den sydkoreanske mästerregissören Park Chan-wook (Old Boy – Hämnden).
I perfekt balans mellan det sensuella och det brutala levererar Park Chan-wook en elegant tillspetsad filmatisering av Sarah Waters queerroman ”Ficktjuven”, men med handlingen flyttad från det viktorianska England till 1930-talets Japanockuperade Korea. Sook-hee (Kim Tae-ri) lämnar sin fattiga by för att bli kammarjungfru till Hideko (Kim Min-hee) i en överdådig villa på landsbygden. Här hålls den rika japanska arvtagerskan inspärrad i väntan på sitt stundande bröllop med sin morbror, snuskgubben och husets herre Kouzuki (Jo Jin-woong). Passion uppstår mellan kvinnorna, men Sook-hee har en plan med varje steg hon tar i huset, och det har även den unge bedragaren Fujiwara (Ha Jung-woo) som snart också kliver in i handlingen. Men ingenting går som någon av de inblandade har tänkt sig i en intrig full av överraskningar, lönndörrar och oväntade vändningar.
The Handmaiden cirklar snyggt kring herrskap och tjänstefolk, dominans och underkastelse, klassförtryck och vedergällning – och detta är bara några av alla paralleller till Bong Joon-hos Parasit, som skulle ta världen med storm några år senare och fullborda det ”sydkoreanska filmunder” som det har pratats om sedan det tidiga 2000-talet.
Johan Blomqvist
