Tunisiskan Kaouther Ben Hanias (Skönheten och odjuren) berättelse om ett faustiskt levnadsöde under flyktingkrisen är lika mycket en vacker kärlekshistoria som en humoristisk uppgörelse med en cynisk konstvärld.
I ett försök till publikt frieri råkar Sam i knipa efter att skämtsamt ha yttra orden ”revolution” och ”frihet” på en spårvagn i Raqqa. Fästmön Abeer blir bortfgift till en diplomat i Bryssel, och efter ett besök hos säkerhetspolisen lyckas Sam fly till Libanon. I Beirut jobbar han på kycklingfabrik och crashar vernissage på kvällarna för gratis buffémat. En kväll träffar han konstnären Jeffrey, en kajalsminkad och metrosexuell världskändis som kommer med ett erbjudande Sam inte kan tacka nej till: i utbyte mot ett Schengenvisum och en chans att återförenas med Abeer i Europa upplåter Sam sin ryggtavla till konstnärens kommande verk. Men det dröjer inte länge innan Sam inser att han skrivit under mer än han är villig att ge bort.
The man who sold his skin är baserad på ett verk av den belgiske konstnären Wim Delvoyes, där privatpersonen Tim sålt sin ryggtavla och därmed är kontraktuellt bunden att tre gånger om året bokstavligen sitta på museum, när han väl dör kommer huden avlägsnas och ramas in. Och visst får konstvärldens jakt på sensationella upptåg en rejäl känga i The man who sold his skin, men framförallt är det krossade drömmar i Fort Europas skugga som belyses i detta eleganta och humoristiska drama.
Erik Toresson Hellqvist
