Handplockad film. Prova gratis i 2 veckor.

En av filmhistoriens första slasher-filmer som väckte så ont blod i sin samtid att den höll på att förstöra mästerregissören Michael Powells anseende.
1960 kom två banbrytande skräckfilmer med mycket gemensamt. Båda var regisserade av uppburna brittiska regissörer och handlade om psykiskt störda unga män som mördar kvinnor. Filmernas mottagande skilde sig däremot diametralt åt – Psycho bidrog till Hitchcocks renommé som stor innovatör och provokatör medan Peeping Tom skulle komma att riskera Michael Powells karriär
I Peeping Tom följer vi Mark Lewis (Karlheinz Böhm), en på ytan stillsam fotograf, men vars psykopati gör honom besatt av att försöka fånga människors dödsögonblick. För att leva ut denna perversion (som skapats av hans fars sadistiska experimenterade med honom under barndomen) använder han ett speciellt kameraarrangemang som gör att han kan spetsa sina offer samtidigt som kameran fångar deras död.
Peeping Tom orsakade ramaskri i brittisk press vid sin premiär. Filmen ansågs djupt omoralisk och blev inte långlivad på biograferna. Michael Powell känd för sitt samarbete med Emeric Pressburger och med mästerverk som The Red Shoes och Black Narcisssus på sitt cv var nu plötsligt en skandalfilmare. Med åren skulle emellertid Peeping Tom komma att omvärderas. Under 70-talet uppmärksammades Powells filmskapande med stora retrospektiv och New Hollywood-profiler som Scorsese och De Palma lyfte honom som en stor inspirationskälla. Under denna tid kom även Peeping Toms epitet inom skräckgenren att flytta från skandalfilm till milstolpe.
Andreas Degerhammar