Handplockad film. Prova gratis i 2 veckor.
Med den sanna visionärens diktatoriska makt skickar Sally Potter, Englands främsta kvinnliga regissör, oss på en resa rakt igenom fyra århundraden. Med stor hjälp av en Tilda Swinton i högform har Potter lyckats filmatisera Virginia Woolfs roman från 1920-talet. En till synes omöjlig uppgift. Det är nämligen en berättelse om en ung ädling på drottning Elisabeths tid som förälskar sig i en rysk prinsessa. Men kärleken är olycklig och mitt i ett blodigt slag förvandlar sig den sorgsne ädlingen till kvinna och återvänder till ett London som nu är mitt inne i det victorianska 1800-talet. Och som om detta inte var nog hamnar vår hjälte/hjältinna slutligen i vårt eget pulserande sekel där vinnaren förlorar allt och förloraren vinner sig själv.
Det är en rik film med ett vidunderligt foto och med imponerande scenbilder signerade Ben van Os och Jan Roelf, scenografer i Peter Greenaways samtliga filmer från Zoo till Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare. Sally Potter är f ö en filmisk släkting till Greenaway. Men där denne är intellektuellt kall är Potter köttsligt varm, där Greenaway är allvarlig är Potter flödande humoristisk. Men de exakta och rika bilderna har de gemensamt. Orlando är utan tvekan en av filmårets höjdpunkter.
Ur programhäftet för Göteborg Film Festival, 1993
Filmpriser och nomineringar haglade över filmen när den kom, bland annat nominerades den till Guldlejonet i Venedig 1993, vann European Film Award för bästa unga film samma år och nominerades till två Oscar 1994, i kategorierna bästa scenografi och kostym.