Handplockad film. Prova gratis i 2 veckor.
Simin trodde att hon och hennes man Nader var överens. De skulle lämna Iran för att skapa en bättre framtid för sin elvaåriga dotter. Men plötsligt vill inte Nader följa med längre, utan känner sig tvingad att stanna i Teheran och ta hand om sin alzheimersjuka pappa. Simin ser ingen annan utväg än att skiljas. Nader anställer en annan kvinna, Razieh, för att sköta om pappan när Nader är på jobbet på dagarna. Razieh är fattig, outbildad och djupt religiös, och kommer helt uppenbart från en mindre privilegierad samhällsklass än de välbärgade Nader och Simin. Å andra sidan är Raziehs religiösa värderingar en prioritet i det muslimskt styrda Iran. Olikheterna kulminerar i en dramatisk vardagshändelse och framförallt i svallvågorna efteråt.
Asghar Farhadi, som både regisserat och skrivit manus, lyfter skickligt fram sina rollfigurers högst mänskliga drivkrafter. Ingen är god eller ond utan alla försöker bara göra det rätta i ett dogmatiskt samhälle vars lagar snarare tycks skapa fler komplikationer än undanröja dem. Med Nader och Simin – En separation lyckades han tala till en hel värld om de oändligt finkalibrerade nyanserna i varje enskilt kärleksförhållande. Filmen vann Guldbjörnen vid Berlins filmfestival 2011 och hela skådespelarensemblen belönades gemensamt med de manliga och kvinnliga skådespelarpriserna. Ett år senare fick filmen en Oscar för bästa icke engelskspråkiga film.
Marit Kapla