Koreanska auteuren Lee Chang-dongs hypnotiska kärlekstriangel-thriller är en genial filmatisering av Haruki Murakamis novell och ett filmiskt mysterium som fängslar från första bildrutan.
Jong-su lever i Seoul och drömmer om att bli författare, varje steg han tar i staden, varje blick och varje person han möter registreras som om de var avgörande detaljer i hans första roman. Han har aldrig riktigt haft någon tjej, men så från ingenstans dyker Hae-mi upp. Hon berättar att hon känner igen honom från deras gemensamma uppväxt på landsbygden, och snart är han förälskad i henne, hennes franka sätt och hennes märkliga pantomimövningar där hon skalar mandariner som inte finns. Lika plötsligt som hon dök upp försvinner hon sen, och när han stöter på henne igen har hon med sig sin nya kille Ben, en ung, snygg och oförklarligt rik affärsman med en bisarr hobby – att bränna upp växthus.
Lee Chang-dong bygger metodiskt ut Murakami-novellen "Att bränna lador" och förvandlar ett dussin sidor till en tät och mångtydig filmfresk på två och en halv timme. Men Chang-dong hämtar lika mycket inspiration från Antonionis drömskt subjektiva 60-talsblick, från Truffauts ménage à trois i Jules och Jim och från Louis Malles hårdkokta filmvärld som också lånat ut Miles Davis soundtrack till en av Bränds mest ikoniska scener. Med ett labyrintiskt filmspråk och ett fascinerande sinne för detaljer lotsas vi djupt ner i både människans mest psykopatiska och medmänskliga vrår, en cineastisk lek bland metaforer, hallucinationer och poetiska gåtor som definitivt placerar Lee Chang-dong bland vår tids största filmgenier.
Olle Agebro
