Dag Johan Haugeruds leende allvar

Dag Johan Haugerud hör till Norges främsta filmberättare, inför den svenska biopremiären för hans film Drömmar samlas några av hans mest fascinerande filmer i en retrospektiv på Draken Film.
Fotografen Svante Örnberg gjorde ett porträtt av Dag Johan Haugerud i samband med hans besök på Göteborg Film Festival 2020, för premiären av Barn och The Light From the Chocolate Factory. Det är en märkvärdig bild, eftersom den i ett ögonblick också sammanfattar den spänning som Haugeruds regissörskap rör sig kring. Porträttet visar Haugerud melankoliskt blickande ut genom ett hotellfönster i Göteborg, men i bilden syns också Haugeruds spegelbild som leende ser tillbaka på honom. Haugerud är själv en mästare på att fånga skratt och allvar i en och samma scen, på ett sätt som skaver och fängslar på samma gång. Barn, filmen som kom att bli hans breda genombrott, kretsar kring en ung pojkes död, flickan som råkat döda honom och deras föräldrar som är framstående politiker på vänster- respektive högerkanten. Filmen är en tragedi som effektivt lindas in i karaktärsstudier och udda scener laddade med mörk humor och lustig dialog.

Liksom hans film The Light From the Chocolate Factory, en komisk musikal om en kvinnas ångest efter att ha råkat döda sin mamma i en skidbacke, jämfördes Barn med både Éric Rohmers och Jean-Luc Godards filmer. Men Haugeruds kluriga kombination av tragik, politik, humor och musik har en unik ton med klangbotten redan tidigt i hans regissörskap. Redan i kortfilmen Trouble från 2006 dyker en popsångare spelad av Johannes Bah Kuhnke upp i ett cancerdrama i kammarspelsformat.

En av Haugeruds mest gripande filmer är äktenskapskrismonologen I'm the One You Want, ett sorts försvarstal från en lärarinna som förälskat sig i en femtonårig elev. Filmen tar sin utgångspunkt i autentiskt intervjumaterial men närmar sig svåra frågor om svek, makt och förbjuden kärlek med en befriande lätthet. Precis som i många av hans filmer vilar kameran i enstaka bildutsnitt, samtal pågår utan klipp och skådespelarna – Henriette Steenstrups, Andrea Bræin Hovigs och Jan Gunnar Røises bästa roller återfinns i Haugeruds filmer – får utrymme att spela ut varenda nyans av rollfigurerna. Det finns ingen annan regissör som gör vardagen så akut, som hittar den här sortens humor i dysterhet, och det är denna säregna kombination av hudlöst skådespel, intellektuellt utmanande dramer, djupt drabbande tragik och förlösande skratt gör Haugerud till en av vår tids mest intressanta nordiska filmare.