draken-film

Listor / 2020-05-02

Borgarklassens diskreta charm

Vart kommer vår fascination för överklassen från? Vad gör reality-tv-programmen om kändisar med ärvda rikedomar så populära? Och varför kan vi inte slita blicken från dramer om de rikas olycka? 

I Joanna Hoggs kritikerhyllade relationsdrama Exhibition lever D och H i en modernistisk arkitektritad lyxvilla av glas och betong i London. De är båda konstnärer men lyckas ändå inte fylla sitt behov av självförverkligande. Under en middag hos en granne blir D så uttråkad att hon låtsas svimma vid matbordet, bara för att något ska hända och för att hon ska få en ursäkt att gå hem. Hon brukar göra så. 

Det som fascinerar med den typen av tristess, samma typ av rastlösa depression som fångas i filmer som Lost in Translation, Shame och Vinterdvala, är att den är helt inkonsekvent. Hela vårt samhällssystem är uppbyggt på att vi ska sträva mot den punkt av yrkesmässig och ekonomisk framgång som de här rollfigurerna har nått, men slutpunkten verkar snarare göra dem mer olyckliga än de varit utan sina tillgångar. 

Det finns något rogivande i att se hur människor som är mer framgångsrika än oss själva, verkar misslyckas där det verkligen spelar roll. Vi ägnar oss inte åt det patetiska spel som sysselsätter Manhattan-överklassen i Metropolitan, alla rikedomar skymmer inte det som egentligen räknas. Vi kanske aldrig slutar sträva efter pengar, status och den lycka vi tror att det kan ge, men överklassdramerna påminner oss envist om att det finns annat i livet vi kan värdera lika högt.

Streama hundratals handplockade filmer från hela världen.

Därefter 89 kr/mån, Ingen bindingstid.

Draken Film använder cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt.
Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies

Göteborg Film Festival

Olof Palmes plats 1
41303 Göteborg

Kontakta Draken Film

kontakt@drakenfilm.se

Google StoreApple Store
Twitter
Facebook
Instagram
Creative Europe Media